вторник, 4 януари 2011 г.

Проект 1 за Централна ЖП гара София

Проектът е разработен от арх. Димитър Паскалев – ръководител и екип: арх. Виктория Великова, арх. Аспарух Маков, арх. Християн Боров. Проектът е консултиран с Кьостер Лайтпланунг , Франкфурт – фирма специализирана в разработването на енергоефективни сградни решения.
Изследване за градоустройствени потенциали: Застрояване на прилежащата зона, непосредствено до гарата:
- комплекс от две високи сгради - Бизнес център и хотел:
две тела 75 и 100 m (20 и 27 етажи)- общо РЗП 50 000 m²
- многоетажен наземен паркинг - РЗП 30 000 m² / паркоместа 1000
Мястото е особено атрактивно за изграждане на голям бизнес център, поради инфраструктурните си предимства.
Със своята локация в една от най-наситените с пътна инфраструктура точки на София многоетажният паркинг ще даде на посетителите на столицата, както и на работещите в района, удобство и флексибилност, а също ще спомогне разтоварване на трафика в центъра.
- Функционални преустройства на гарата, промени на основните потоци с цел повишаване ефективността и капацитета.
С разделянето на потоците на Пристигащи и Заминаващи ще се увеличи капацитета на гарата, ще се постигне по-богато и пълноценно обслужване на нуждите на отделните потоци.
Заминаващи и чакащи връзки с други влакове прекарват значително повече време в гаровия комплекс. Техния поток преминава през фоайето на кота Нула, където са преместени всички каси и информационния център. За поток заминаваши проектът предлага мост над пероните, през второ ниво.
За разлика от Заминаващи, Пристигащите бързат към градския транспорт, за което не е необходимо да преминават през фоайето на Кота Нула. За тях е запазена подземната връзка от пероните, което е най-прекия път към ротондата и всички градски комуникации.
- Икономическа ефективност - преосмисляне на търговските пространства
Проектът преосмисля разположението и ценността на търговските площи, зоните за почивка, забавление, хранене и др. Проектът дава нов живот на второ ниво на гарата с преминаването на поток заминаващи през него. На второ ниво са модернизирани ресторантите, зони за бързо хранене и мултиплекс. Логистичния център "Багажи и колети" е преместен на първо подземно ниво, за да се освободят нови ценни търговски пространства.
- Архитектурен дизайн и нов облик на модерна гара
Решението на интериора ще следва основните идеи на преустройството, а именно: повече естествена светлина, съвременно решение за представяне на информация и реклама, комфорт, модерен дизайн, флексибилност.
Дневна светлина: преустройството на покрива ще намали необходимостта от постоянна изкуствена светлина и ще внесе усещане за комфорт, лекота и ефирност на пространството.
Акустика: Ще бъдат взети специални мерки за звукопоглъщане от плътните повърхности на покрива и стените и понижаване на общото ниво на шума, което е основен елемент от психологическото възприятие на пространството и усещането за комфорт.
Информация и реклама. С помощта на новите светодиодни технологии (медия скрийн) е възможно изпълнение на цялата стена като един голям многофункционален екран - място за излъчване на реклама и информация.
- Съвременни технологии и решения за енергоефективност
Отоплението и климатизирането на гаровия комплекс ще бъде решено по напълно нов съвременен начин, осигуряващ максимален комфорт на пътници и посетители и същевременно минимални енергийни разходи.
Проектът предвижда подмяна на всички фасади с модерни системи.
Преустройството на покрива предвижда специална разработка на енергоефективна система за контролирана дневна светлина и използване ресурсите на слънчевата светлина. С реализацията на такъв проект държавата ще демонстрира своето отношение към проблемите на енергийната криза и глобалното затопляне.
- Отношение към оригиналния проект
Проектът се отнася с уважение към оригиналния проект и запазва основния облик, силует и характер на сградата.
Източник и илюстрации: http://forum.sgcag.info/