четвъртък, 29 септември 2016 г.

Най-високата жп гара в Европа

Първата жп гара в Самара е построена през 1876 година. Автор на проекта е бил петербургския инженер-архитект граф де Рошефор.
Общата площ на старата гара е била 3380 m², в т.ч. площта използвана за обслужване на пътници - 1150 m². Вместимостта на гарата е била 980 души. Средноденонощната пропускателна способност - 1700 ч/денонощие.
След 120 години на експлоатация в условията на увеличаващи се натоварвания и вибрации е взето решение за препланировка и реконструкция при съхраняване на външната фасада и историческата автентичност. Но в процеса на проектиране се изяснява, че износването на фундаментите и стените изисква събаряне на сградата. Освен това етажните подови конструкции са дървени и се налага подмяната им спрямо завишените съвременни противопожарни изисквания. Така сградата, явяваща се исторически и архитектурен паметник от републиканско значение се налага да бъде съборена.
През лятото на 1996 година, в навечерието на деня на железничаря, в Самара започва един от най-значителните транспортни проекти. Главен проектант е Самарският институт "Самарагорпроект". Главен проектант е арх. Юрий Храмов.
Съвременната сграда на железопътна гара Самара е построена в периода 1996-2001 без спиране на движението на влакове през гара Самара.
На 25 май 1999 тържествено е открита първата част от гаровия комплекс - разпределителната зала за пътниците. Оборудвана е с асансьори, свързващи залата с пероните. Общата площ на разпределителната зала е 3750 m². Капацитетът ѝ е 540 души едновременно.
На 3 юни 2000 година е открита втората сграда от първия етап на строителството на гаровия комплекс. В сградата е разположен хотел и свързваща част между новата сграда и разпределителната зала. Общата площ на постройката е 6795 m², от тях 2200 m² са на хотелската част. Хотелът предлага на гостите 37 апартамента: 4 едноместни, 2 двуместни за хора с ограничени физически възможности и 21 двуместни (от тях 3 категория "лукс"). В новата сграда са поместени и медицински пункт, фризьорски салон, бизнес център с банкетна зала и бар.
Полезната площ на главната сграда на гаровия комплекс е 14521,2 m². Тук са разположени: обслужващ център, зали за кратковременно и продължително очакване (чакални), културен център с видеозала, билярдна и стая за деца. Чакалните за пътниците са: "Икономична класа" на 4-ия етаж и "Клас комфорт" - на 6-ия етаж. Чакалнята "Клас комфорт" е оборудвана с климатици, комфортни мебели, телевизори.
Зимната градина, разположена на шестия етаж на сградата е украсена с фонтан. За удобство на пътниците са монтирани асансьори и ескалатори. В горната половина на централната висока сграда са разположени помещенията на административно-стопанската и техническата служба на жп гарата. На височина 95 m е разположена наблюдателна площадка, достъпна за всички пътници.
Понастоящем пропускателната способност на гаровия комплекс е 27 000 пътници за денонощие. Капацитетът е 3150 души едновременно. РЗП на гарата е повече от 32 000 m² (заедно с панорамните площадки).
За годините на своето съществуване Самарската железопътна гара се е превърнала в истински символ на града.
Към днешна дата железопътната гара в Самара е една от най-новите, модерни и удобни в Русия и най-високата на територията на Европа (101 m заедно с купола и мачтата).
Съвременния дизайн я прави една от най-красивите сгради не само в Поволжието, но и в Русия.
Източник и илюстрации: http://ntt.com.ru/railway/zhd-vokzal-samara;
http://www.liveinternet.ru/community/2408591/post74606874/
https://twitter.com/NovostiSmr
Автор: Atgnclk - собствена работа, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4572057
Автор: Atgnclk - собствена работа, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4574867
Автор: Atgnclk - собствена работа, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4572102
Автор: Atgnclk - собствена работа, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4574807