Вашата страна страда от недостиг на вода – няма страшно, ще докараме айсберг от Гренландия, ще го разтопим и вода ще се намери. Такава е идеята на екип от френски технолози, съобщава в. „Кориере дела сера“.
Според специалистите, ръководени от инженера Жорж Муген от френския Институт за изкуства и технологии, най-сухите точки на планетата могат да се разхладят чрез механизъм за транспортиране до тях на огромни айсберги от Гренландия. Засега планът на френските технолози е за доставка на ледена вода до Канарските острови.
Огромните ледени блокове в Гренландия са в непрестанно движение. Всеки ден големи ледени късове се отделят от арктическите ледени масиви и после се разпадат в океана.
Само в Гренландия всяка година се топят 350 милиона t лед, които свършват в морските води. Така милиони литри ценна сладка вода, която до този момент е била замразена, се похабява, припомнят френските експерти. Тяхната идея е тези айсберги да се откарат в южните части на света с помощта на специално конструирани плавателни съдове.
Засега по проекта експертите на Муген, сред които има инженери, метеоролози и океанолози, работят в проектантските ателиета на френската компания „Десо систем“. Проектът, който Муген замислил още преди 40 години, е на фаза компютърни модели. През 1975 г. Мугие получил поръчка от властите на Саудитска Арабия да обмисли как може до арабското кралство да се докара айсберг. Тогава проектът се провалил.
Сега планът е толкова напреднал, че Мугие вече е набелязал подходящ айсберг. Той дори е бил измерен от подводни роботи, които установили, че разстоянието от върха до най-ниската му точка е 90 m. На базата на тези данни учените са разработили модел за неговото транспортиране. Според плана, за да не разтопи айсбергът по време на пътешествието му из по-топли води, ще се прибегне до техника, използвана и в Алпите за предпазване на ледниците от топене. Частта от айсберга, която е под водата ще бъде опакована със специално защитно платно.
За да се изтегли този леден блок с тегло от 7 t из Атлантическия океан, ще се използва френският влекач „Аргонот“, който е дълъг 70 m. Засега той служи за доставка на товари и в спасителни операции. Ролята на този плавателен съд обаче ще бъде само да направлява курса на движение на айсберга. Останалото ще зависи от водните течения и главно от огромните парашути, които ще бъдат прикрепени към айсберга. Те ще използват силата на вятъра, за да улеснят придвижването му.
Леденият блок ще пътува около 4 месеца, за да стигне Канарските острови. По пътя ще се изгубят около 3 t лед и ще бъдат похарчени 4000 t гориво. Но когато стигне до целта си и бъде стопен там, айсбергът ще задоволи нуждите от питейна вода на 70 души за една цяла година, сочат компютърните модели на френските експерти.
http://www.paralel44.com/, снимки – БГНЕС, http://i.telegraph.co.uk/