Ротердам е един от големите железопътни възли в Холандия. Старата жп гара, построена още през 1957 година, отдавна не е в състояние да се справи с нарасналия пътникопоток. Това е и основната причина да бъде извършена реконструкция на гарата, обхващаща разширяването, модернизирането и превръщането и в "зелен" обект.
В момента жп гара Ротердам обслужва около 110 000 човека на ден. Но транспортната инфраструктура на Холандия се развива със стремителни темпове и се очаква в следващите 10 години, пътникопотока да нарасне 3 пъти. За постигане на този сериозен показател в мащабната реконструкция са ангажирани архитектурните компании Benthem Crouwel Architects, MVSA Architects и West 8.
През 1957 година, когато е построена сградата, модерна е била употребата на бетон - иновационен за времето си материал, символ на технологичния прогрес и архитектурното могъщество на човечеството. Сега, в началото на XXI век е явен стремежът към използване на естествени материали, израз на желание за близост с природата. Това обяснява множеството дървени елементи в интериорното оформление на обществената сграда.
Другият важен материал, създал новия облик на железопътната гара в Ротердам е стъклото. Вместо плътен покрив, сградата е получила прозрачен покрив над атриума, позволяващ навлизането на максимум слънчева светлина. Решението позволява съществена икономия на изкуствено осветление през светлата част на денонощието.
Благодарение на применението на фотоволтаични елементи, обновената железопътна гара, може да произвежда 320 MW електроенергия годишно.
След реконструкцията са осигурени паркоместа за 750 автомобила и 5200 велосипеда.
Източник и илюстрации: www.novate.ru