Той е съвместно изграден от провинция Гуандун, Хонконг и Макао и е важна транспортна инфраструктура в района. Това е първата наземна връзка между гр. Джухай, Макао и Хонконг. Благодарение на него пътуването с автомобил от Хонконг до гр. Джухай и Макао бе съкратено до 45 min от предишните 3 h. Плановете са към 2030 г. по моста да преминават над 29 000 транспортни средства и над 120 000 души на ден. Догодина ще бъде завършен участък, който осигурява достъп до пристанището на Хонконг. С въвеждането на моста в експлоатация икономиката в района ще се развива с по-ускорени темпове.
Транспортното съоръжение е част от амбициозната инициатива на Пекин за икономическо интегриране на 11 града от делтата на Перлената река, включително Хонконг и Макао, две бивши европейски колонии върнати на Китай през 90-те години.
Според главния проектант на моста Мън Фанчао, мостът окончателно ще промени обществото, икономическата структура и транспорта в региона и благодарение на него жителите ще започнат нов живот. Очаква се той да донесе трилиони юана икономически изгоди.
При строежа на моста са използвани много нови материали, технологии и оборудване, а патентите са над 400, като в много области са попълнени технологични празноти. Главният инженер в отдела, отговарящ за управлението на моста Су Цюанкъ коментира, че по време на строежа са били изправени пред световни предизвикателства и благодарение на иновациите и подкрепата на технологиите са преодолели много трудности.
Мостът се състои от няколко надводни части с обща дължина 22.9 km. Подводният тунел е дълъг 6.7 km. Има и няколко изкуствени острови, както и специален граничен пункт между континентален Китай, Хонг Конг и Макао. Тежестта на моста е 400 000 t.
Мостът е проектиран да устои на удари от плавателни съдове, на урагани със скорост на вятъра 300 km/h и земетресения от 8 степен на Рихтер. Продължителността му на използване е 120 години.
Мостът няма да бъде напълно отворен за обществеността. За да се минава по него ще се изисква специално разрешително и повечето ползващи го ще трябва да взимат специален автобус или друг вид транспорт, за да преминат в Макао или Китай.
Стойността на съоръжението е повече от 20 млрд. USD - значително надвишена спрямо първоначално определената стойност от 10,7 млрд. щатски долара.
Хонконгското министерство на транспорта обясни, че бюджетът за строежа на моста е надхвърлен заради непредвидени проблеми, свързани със строителството в открито море, повишаването на цената на труда и материалите, както и доуточняване на схемите на дизайна и конструкцията.
Въпреки надхвърлянето на прогнозния бюджет и забавянето на строителството мостът представлява истински инженерен подвиг и доказателство за китайските иновации.
Мостът поставя и редица рекорди, например на най-големия по размери стоманен мост, на най-дългия морски тунел и най-големите в света изкуствени острови.
Източник и илюстрации: www.cross.bg ; http://bulgarian.cri.cn ; интернет