петък, 3 юни 2016 г.

В Швейцария откриха най-дългия тунел в света

Президентът на Швейцария Йохан Шнайдер-Аман и правителството на страната в пълен състав тържествено откриха в сряда 57,10-километровия железопътния тунел Gotthard Base Tunnel (Сен Готард, San Gottardo) - най-дългият в света.
Идеята да се построи тунел под Алпите е родена преди 69 г. от швейцарския инженер Карл Едуард Грюнер. Според неговите предположения това ще e възможно в началото на XXI век – и както виждаме неговата прогноза се оказва точна.
Тунелът Gotthard Base Tunnel свързва градовете Ерстфелд в кантона Ури и Бодио в южния кантон Тесин. По маршрута има няколко спирки, включително асансьор до курорта Седрун. 
За прокопаването на тунела е изкопана скална маса, която е достатъчна за построяване на 5 пирамиди като Хеопсовата.
Работниците са използвали специални пробивни машини, за да изкопаят над 28 млн. t скална маса. Дължината на една изкопаваща машина е 410 m.
Използваният бетон при строителството е около 4 млн m³. Общо 2600 души са участвали в построяването на тунела, като 9 са загинали по време на строително-монтажните работи. Само за монтажа на траверсите са вложени почти 44 хиляди часа труд - 125 работника са извършвали монтажни работи в продължение на 3 години при 3 сменен режим на работа. Тунелът преминава на 2300 m под планината и през скали, където температурата достига 46 °C, а влажността на въздуха 70%.
Освен удобството за пътуване, тунелът има и друго важно предназначение – да предпази природата в Алпите като намали трафика най-вече на тежкотоварни камиони по планинските пътища.
Построен за 17 години и струващ около 11 млрд. €, тунелът Gotthard Base Tunnel съкращава времето за пътуване между Цюрих и Лугано на два часа от сегашните 2 часа и 41 минути, а времето за пътуване от Цюрих до Милано намалява от 4.40 до 2.30 часа. Gotthard Base Tunnel създава бърза железопътна връзка между Ротердам в Холандия и Генуа в Италия.
Редовното движение на пътнически влакове ще започне в средата на декември, а дотогава ще се извършват технически тестове чрез 3000 изпитателни курса.
Очаква се инвестицията да се възвърне в рамките на 10 години от горивни такси, пътни такси за тежкотоварните превозни средства и държавни заеми.
Високоскоростните влакове ще преминават през тунела на всеки 17 min, а билетите започват на цени от 30 €. Очакванията са през новия тунел на ден да преминават 260 товарни и 65 пътнически влака. Първите ще развиват максимална скорост от 160  km/h, а вторите – 200 km/h. Благодарение на факта, че тунелът в по-голямата си част е прав, някои от влаковете ще могат да се движат със скорост от 250 km/h.
Следващите големи проекти в Европа са 55 km тунел, който ще свързва Инсбрук в Австрия с Болзано в Италия. Предложение за подземен тунел с дължина от 80 km има за свързването на Хелзинки във Финландия с Талин в Естония.
Построяването на тунела в Швейцария пренарежда досегашната класация за най-дълъг тунел в света. Досегашният първенец - тунелът Сейкан свързващ японските острови Хоншу у Хокайдо остава на второ място при дължина 53,85 km, а тунелът под Ла Манш (наричан още Евротунел) заема третото място с дължина 50,50 km.
В Google Play вече е налично и специално приложение предлагащо VR тур в тунела: https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.sbb.gottardo

















Лидерите на страните съседи на Швейцария - Австрия, Германия, Италия, Лихтенщайн и Франция, преминаха със специален ВИП-влак по новооткрития тунел "Готард" под Алпите. Сутринта два такива влака с около 1200 пътници преминаха първи през тунела в посока Север-Юг и обратно.
В чест на откриването на тунела Готард швейцарският монетен двор пусна две паметни монети - сребърни и златни. Самото откриване се предполага, че е струвало на швейцарските власти около 8 млн. €, като на събитието бяха поканени 1200 официални гости.
Германският канцлер Ангела Меркел сподели, че пътуването ѝ е направило "забележително впечатление". "Особено като помислиш, че над нас има над 2000 метра скали", допълни тя, отбелязвайки точността на швейцарските инженери и изразявайки "признателност за този проект", който ще сближава културите. 

Премиерът на Италия Матео Ренци подчерта в интервю, че "Европа наистина има нужда от сближаване". "Във време, когато някои искат да издигат стени, Швейцария изпрати невероятно послание, изграждайки този тунел", отбеляза Ренци.
Лидерите на Германия и Италия обаче признаха, че страните им трябва да направят повече, за да разширят железопътната си инфраструктура, така че да може да бъде използван целият капацитет на тунела "Готард".
Френският президент Франсоа Оланд обърна внимание на важната "икономическа и туристическа роля" на съоръжението". "Швейцария показа, че е способна да съедини Европа", коментира той.
По думите на австрийския канцлер Кристиан Керн тунелът има символично значение, тъй като показва, че "трябва да решаваме проблемите заедно".

"На церемонията по откриването над 1200 гости наблюдаваха по-скоро меланхолична церемония, включваща изпълнители с алпийски рогове и актьори, играещи ролята на зли планински духове, както и клоуни и акробати, представляващи различни региони на Швейцария."  Разбира се, това е официалното обяснение на глобалистите за показаното пред публиката. Истината е, че зрителите видяха нещо съвсем различно, изпълнено в стила на церемониите по откриването и закриването на олимпийските и параолимпийските игри в Лондон през 2012 година.

Източник и илюстрации: Интернет