понеделник, 22 октомври 2012 г.

Рециклират бетон с мълнии

Учени-изследователи от Групата за технологии за твърди елементи в Холзкирхен, Германия, са намерили решение на проблема с многобройните циментови блокове и други твърди отломки от сгради, информира GreenTech.BG. При това такова решение, от което д-р Франкенщайн ще се възгордее. Техният нов подход може да рециклира бетон с безпрецедентна ефективност. Тяхната тайна: удар с с мълния.
Светкавиците предпочитат да преминават през въздух или вода, а не твърди вещества. Но немските изследователи са си спомнили за едно 70-годишно проучване, което показа, че изключително кратък период от време (по-малко от 500 наносекунди) прави така, че е по-вероятно мълнията да мине през вода и да влезе в нещо твърдо.
Дотук добре, но какво трябва да ни развълнува в мисълта за мълния, която удря купчина бетон? Когато електричеството удари развалините, мълния минава по пътя на най-малкото съпротивление: бариерите между камъка, чакъла и цимента. Това разделя отделните части едни от други, разпадайки бетона на неговите основни компоненти – готови за максимално рециклиране.
За щастие това не е просто теория. Изследователите от Холзкирхен вече могат да хвърлят лабораторно генерирани мълнии и да разбиват бетон със скорост близо един тон на час. Те предвиждат, че ставката от 18 t на час ще постигне оптимална ефективност. Един потенциален бетонов възел за рециклиране може да се изгради и да заработи в рамките на две години.
Ако този проект се окаже нещо ползотворно, в крайна сметка бихме могли да постигнем драматично подобрение на рециклирането на бетон в световен мащаб. Това би означавало по-малко производство на нов цимент, както и спад в глобалните емисии на CO₂ (теоретично).
Източник и илюстрация: www.greentech.bg

Най-тясната къща в света

В полската столица Варшава откриха най-тясната къща в света. Тя е изградена между две сгради на площ от 14 m² и е на 2 етажа, съобщава БНТ.
Най-тясната къща в света е проектирана от полския архитект Якуб Шчесни. С нея той доказва, че може да създаде жилище на всякакво пространство. В най-широката си част къщата е 122 cm, а в най-тясната - 72 cm.
Постройката се намира между два жилищни блока. В нея са изградени дневна, кухня, спалня и дори килер, разположени на два етажа. Тясната сграда е художествен проект. Тя трябва да стимулира живеещите в нея с необичайното чувство на ограничение, идващо от околната среда.
Първоначално в къщата ще живее и работи израелският писател Едгар Керет. Когато творецът не използва мястото, други артисти и интелектуалци ще имат възможността да живеят там за няколко дни или седмица.
Източник: www.cross.bg


                             

събота, 20 октомври 2012 г.

Апартамент The Cabin, Франция

Атрактивен проект са създали проектантите от френската архитектурна компания "h2о architects". Реконструираният апартамент The Cabin се намира в планинския курорт Les Menuires. Авторите са избрали нестанадартен подход при планирането на многоцелевата мебелна структура, отговаряща за пространствената геометрия на жилището.
Преобразуваното жилище с площ 55 m² включва две бани и може да приеме до 8 обитатели.
Апартаментът е разположен в сграда, построена през 1965 година, има изложение към три световни посоки - ориентация, която не е  оценена и оползотворена в стария проект.
Прозорците откриват живописна панорама към планинските склонове, което предразполага към максимално открита планировъчна схема, позволяваща любуването на природните хубости от всяко кътче в дома.
Мащабна дървена крива  преминава през пространството, свързва и развива различни функции. В ергономичната мебелна стена са интегрирани всички необходими за ежедневието функционалности.
Удобно работно пространството е разположено до зоната за хранене, а до зона "сън" логично е поместен привлекателен кът за четене.
Този необичаен елемент избран за мебелировката не само, че оформя пространството функционално и геометрично, но и функционира като естетична визуална доминанта.
Елегантната конструкция ефективно освобождава жизнено пространство и максимизира първичните функционални възможности.
Спалните места разкриват множество "бонуси" във вид на лампи или допълнителни елементи обслужващи храненето.
Конструкцията на вътрешното пространство е изготвена от плоскости със светъл брезов цвят, а огънатите стени са изработени от плоскости  с орехов фладер.
Повече за творчеството на авторите може да откриете на уеб адрес: www.h2oarchitectes.com
Източник и илюстрации: www.novate.ru









Икономия на вода с душ и пералня в едно


Все повече проектанти се сещат как можем да използваме повторно водата, която ежедневно източваме от чешмите си, започва своя разказ популярния екологичен сайт GreenTech.BG. Тази концептуална машина, която е пералня и душ в едно, е чудесен пример за този тип на мислене.
Създадена е от четирима студенти по индустриален дизайн: Ахмет Бурак Актас, Адем Оналан, Салих Берк Илхан и Бурак Сойлемез. Казва се „Washit“ и се опитва да се оптимизира използването на вода в една очевидна област в нашето ежедневие: душа.
Дизайнът интегрира система за улавяне на отпадната вода от къпането, която улавя и филтрира потока, излизащ от душ-кабината. Това позволява на потребителите да изперат дрехите си с вода от душ, която иначе би отишла в канала.
Не бързайте да възразявате. „Washit има тройна система за филтрация (органични, химически и въглеродни филтри), серия от помпи, бойлер, резервоар за съхранение на вода и пералня. Всички те са вградени в страничния панел на душ-кабината. Потребителят може да смъкне дрехите си, да зареди пералнята, докато е в банята, и да влезе да се къпе – докато той е под душа, пералнята се грижи за прането му.
Този дизайн все още е само концептуален към момента. Идеята зад него обаче си струва и може да донесе доста ползи на ниво домакинство. Дизайнерите са изчислили, че около 150 литра вода отиват в канала за 15 минути душ, докато за едно пране са необходими около 38 литра вода. Това значи, че едно къпане може да се съчетае с четири серии пране. Не е малко!
Единственият потенцален проблем пред реализацията на продукта засега е, че думата „Washit“ (от англ. „wash it“ – пера го) носи някои негативни конотации. Но това се оправя лесно.
Източник и илюстрации: www.greentech.bg

Ню Йорк - най-добрата световна столица

Лондон, Париж и Стокхолм са в първата петица на най-добрите световни столици, според класацията на Pricewaterhouse Coopers, информира ИА КРОСС. Първата петорка изглежда така: Ню Йорк, Лондон, Торонто, Париж и Стокхолм. Четвъртото място за френската столица е истински пробив, тъй като миналата година Париж не успя да се включи в състава на отличниците и остана на осмо място. В икономическо отношение при класацията, Париж остава на второ място по развиването на икономиката след Пекин. Отстъпвайки в културната област на Стокхолм и Торонто, Париж все пак изпреварва като качество на живот Сидней, Хонконг и Сан Франциско, съобщава Euromag.
Източник и илюстрация: www.cross.bg

Най-големите задръствания са в Истанбул и Варшава

Компанията "TomTom" е публикувала поредния рейтинг на най-натоварените с автомобили градове в Европа, информира ИА КРОСС.  На първи място в тази антикласация стоят Истанбул и Варшава. Аналогичен списък е направен и за Северна Америка. И така, най-натовареният град в Европа е Истанбул. В този град натовареността по пътищата е 57%, в сутрешния час пик се увеличава до 84%, а във вечерния до 125%. Втора е Варшава, като при нея показатели са 45%, 93% и 91%. В „челната тройка е Марсилия съответно с 42%, 86% и 80%. Що се отнася до Северна Америка, то там списъкът се оглавява от Лос Анджелис- там цифрите са 34%, 55%, 74%. Следват Ванкувър 33%, 54% и 69% и Сан Франциско 29%, 49% и 68%.
Източник: www.cross.bg
Илюстрация: www.wikipedia.org

Красив мост в Бали изработен от бамбук

Когато става дума за градене на мостове, обикновено си представяме тежки бетонни конструкции и циментови сводове, разказва GreenTech.BG. Но има и по-природосъобразни начини за създаването на мостове.
Бамбукът отдавна се използва в Азия като дълготраен, як и достъпен строителен материал, който би могъл да се справи по-добре с натоварвания като например земетресения в сравнение с другите познати материали. Той е здрав, еластичен и евтин.
Основана през 2008 година, школата Green School Bali е международен център за обучение за холистичния и устойчив начин на живот. Там се събират студенти от всички краища на света. Те обитават двадесет акров кампус, който се гордее със 75 бамбукови сгради, където пък електроуредите работят на слънчева енергия, микро-ВЕЦ и био-дизел.
Именно тази школа наскоро приключи изграждането на впечатляващ бамбуков мост, който свързва съоръженията на училището.
Проектирането и изграждането на новия мост на зеленото училище е осъществено под надзора на индонезийски фирма PT Bamboo Pure. Мостът е строен в продължение на период от четири месеца с помощта на скеле, също направено от бамбук.
Именуван в чест на осемте цели за развитие на хилядолетието, Millenium Bridge се състои от 192 бамбукови пръта, които символизират всичките 192 страни в света, и е изцяло финансиран от дарения от местните общности. Използвайки доказаните, традиционни методи на строителство, покривът на моста е покрити с лаланг-аланг, вид местна трева.
Стремежът на школата е с тези свои практики да бъде модел за развитие на други училища по света, залагащи на устойчивостта и холистичните разбирания.
Източник и илюстрации: www.greentech.bg

събота, 13 октомври 2012 г.

Стадион в Сингапур с подвижен покрив

Строителството на супер стадиони е нов вид "студена война" между съвременните държави. При това, не e от особено значение доколко велика и икономически развита е страната "посегнала" към поредния "стадионен" рекорд. Ярко доказателство за това е гигантската спортна арена "Singapore National Stadium", която се строи понастоящем в Сингапур.
Сравнително неголемия град-държава Сингапур в последните няколко години редовно смайва целия свят с мащабите и качеството на архитектурните съоръжения, които изгражда. И, ако до сега се възхищавахме на "летящия кораб" акостирал на покрива на хотел "Marina Bay Sands" или пък на жилищния комплекс "Reflections", вече е настанал момент да обърнем внимание на бъдещия главен стадион в Сингапур. Следва да се отбележи, че дори и много по-големи държави не могат да се похвалят със спортно съоръжение от такъв мащаб като това, което се строи в петмилионната страна.
След окончателното завършване на строителните работи стадионът ще разполага с 55 000 зрителни места. Той ще приема най-големите спортни състезания организирани в Сингапур и въобще в Азия, а също и концерти, фестивали, разнообразни масови прояви. Събитията ще могат да се провеждат при всякакви атмосферни условия, благодарение на подвижния покрив, съставен от две подвижни части с дължина 312 m (най-големия в света мобилен купол).
Както повечето ултрасъвременни съоръжения "Singapore National Stadium" е създаден с отчитане на природните условия, в които е създаден. Например, сводът на гигантския покрив е покрит със слънчеви панели, а вентилацията във вътрешността се осъществява с помощта на естествените потоци вятър.
Източник и илюстрации: www.novate.ru